صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده / انواع چادر کوهنوردی

انواع چادر کوهنوردی

انواع چادر کوهنوردیReviewed by رضا طهماسبی on Jun 26Rating:

انواع چادر کوهنوردی

چادر جزء  وسایل گروهی کوهنوردی و خانه متحرک کوهنورد می باشد. به عبارتی چادرها به دو نوع کمپینگ و ارتفاع تقسیم می شوند نوع کمپینگ مخصوص ارتفاعات پایین میباشد  و نیمه اول سال می باشد؛ نوع ارتفاع نیز برای ارتفاعات بالا و برنامه های نیمه دوم سال است.

چادرهای ارتفاع برخلاف چادرهای کمپینگ دارای ارتفاع و وزن کمی می باشند و معمولا به شکل گنبدی هستند که با تیرک های سبک فلزی (آلومینیوم یا تیتانیوم) و یا فایبر گلاس مقاومت خوبی در برابر بادهای تند ارتفاعات داشته و سریع برپا و یا جابجا می شوند. جنس بدنه چادرها معمولا از پارچه دارای قابلیت تنفسی گورتکس می باشد.

چادرهای ارتفاع و بعضا کمپینگ معمولا دو پوش هستند که پوش خارجی آن ضد آب و باد و پوش داخلی گورتکس است. بین این دو لایه نیز حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله برای تبادل هوا وجود دارد یکی از نکات مهم در استفاده از چادر، جلوگیری از تعرق آن است که با تنظیم و باز کردن پنجره ها و یا درچه های تعبیه شده در بدنه چادر امکان پذیر است. همچنین در صورت یکی شدن دمای داخل و خارج چادر بر روی بدنه داخلی بر اثر تنفس و بازدم افراد برفک ایجاد می شود که با گرم شدن هوا در نزدیکی صبح تبدیل به آب شده و همه وسایل داخل چادر را خیس می کند و خیس شدن کیسه خواب و لباس های پر در زمستان یعنی اول بدبختی و دردسر چادر های ارتفاع که معمولا از ۱ تا ۴ نفر ظرفیت دارند با داشتن پوش دومی بزرگتر از خود چادر، دارای دو بخش اضافی در جلوی دو در چادر است که یکی بعنوان انبار وسایل و لوازم غیر ضروری برای خلوت شدن داخل چادر و از فضای دیگر نیز بعنوان آشپزخانه بمنظور جلوگیری از کثیف شدن و یا آتش سوزی داخل چادر استفاده می شود.

انتخاب یک چادر باید بر اساس یک سری محاسبات و فصل مشترک ها بین استحکام و سختی و وزن و راحتی و قیمت ان باشد. البته اینکه چگونه و کجا از چادر استفاده خواهد شد و نیز ارجحیت های شخصی هم در این انتخاب دخالت دارند. استراتژی رطوبت: در مورد تنظیم رطوبت, چادر باید در خدمت دو کار ضد هم باشد. چادر باید بتواند تا جایی که می تواند رطوبت واقع در خارج چادر را دفع کند و اجازه دخول ان را به درون چادر ندهد و از طرف دیگر هر چه بیشتر رطوبت داخلی چادر را به خارج هدایت کند.

در طول شب انسان رطوبت زیادی را به صورت بازدم بیرون می دهد. اگر چادر کاملا ضدآب باشد, این بخار بیرون داده شده می تواند کیسه خواب را خیس و روی کف چادر هم لایه ای از اب ایجاد کند. از این رو چادر هم باید تنفس کند. کف چادر ها از نایلون است و اکثر انها دارای چیزی به نام درگاهی هستند. درگاهی عبارت از مقداری اضافه بالا امده کف چادر روی بدنه ان است. هر چه این درگاهی بلندتر باشد, محافظ بهتری در مقابل بارانی که به زیرپوش وزیده می شود خواهد بود.

اما در مقابل وجود ان باعث کم تر شدن الیاف قابل تنفس می شود و می تواند محلی جهت جمع اوری تعرق حاصله در چادر باشد. کف و درگاهی چادر می تواند از قطعات جداگانه ای باشند که به هم دوخته شده و یا از پارچه ای یک تکه باشند که به مدل وان حمام مشهور است. کف چادرهای مدل وان حمامی محافظ خوبی در مقابل رطوبت روی زمین هستند ولی اگر فرسوده شوند, جدا کردن انها از قسمت بالای چادر دشوار است. قسمت درز و دوخت های کف و پوش خیلی از چادرها در کارخانه با چسب مخصوصی ضداب می شوند تا باران و اب نتوانند به درون چادر نفوذ کنند. اگر دوخت های یک چادر در کارخانه چسب نزده شده باشد باید تمامی نقاطی را که احتمال ورود اب می رود با چسب مهر و موم کنید.

انواع چادر کوهنوردی

چادر دو پوش: 

تضاد بین واتر پروف و تنفسی بودن چادر با استفاده از ساختمان چادر های دو پوش حل شده است. پوش داخلی با فاصله از پوش خارجی قرار می گیرد و از جنس تنفسی است و ضد اب نیست. بنابراین پوش داخلی اجازه می دهد بخار حاصل از تنفس از میان ان عبور و از چادر خارج شود. پوش خارجی که قابل جدا شدن از کل چادر و کاملا ضد اب است, اجازه نمی دهد که باران داخل چادر شود و بخار حاصل از تنفس را جمع و بین دو جدار چادر انرا تبدیل به اب می کند. پوش خارجی نباید در تماس با پوش داخلی باشد چرا که در نقاط تماس اب به درون چادر نشست خواهد کرد. پوش خارجی چادر کوهنوردی باید تا نزدیک زمین برسد و کل چادر و ورودی ان را بپوشاند و محافظ خوبی مقابل بارانی که به چادر می خورد باشد.

چادر تک پوش:

این نوع چادر ها فقط از یک پوش ضد آب – تنفسی درست شده اند. پارچه این چادر معمولا از سه لایه جداگانه که به هم چسبانده شده اند درست شده است. لایه خارجی که از جنس نایلون است باعث استحکام چادر می شود و لایه ممبرانی میانی را حفظ می کند. لایه ممبرانی اب و رطوبت خارجی را دفع و باعث می شود که رطوبت داخلی به بیرون رانده شود. لایه میانی کرکی و مانند کاغذ خشک کن رطوبت را به خود جذب می کند.

مزیت های بین چادر دو پوش و تک پوش
بزرگترین چادر های تک پوش وزن کم انهاست (تقریبا ۲/۳ کیلوگرم برای یک چادر ۲ نفره). این چادرها به هنگام بادهای شدید, ساکت تر از چادر های دو پوش هستند, چرا که پوش خارجی که معمولا توسط باد به پوش داخلی کوبیده می شود. بزرگترین اشکال چادرهای تک پوش قیمت بالای انهاست و اینکه در هوای گرم و بارانی می توانند در سطح داخلی خود رطوبت را جمع کنند. زمانی که حرارت خارج چادر چند درجه سردتر از هوای داخل باشد, ممبران خوب عمل می کند. این اختلاف درجه حرارت بین بیرون و داخل باعث می شود که رطوبت از طریق دیواره تنفسی به بیرون رانده شود.

اندازه چادر
۱. چادر دو نفره ۲.چادر اندازه بزرگتر چادر دو نفره

چادر دو نفره
این چادرها دارای انعطاف در وزن و برپایی انتخاب محل جانپناه هستند و در این چادر ها می توان ۳ نفر هم خوابید.

چادر اندازه بزرگتر: این چادرها در طول فعالیت های هیاتی یا توفان روحیه انسان را بالاتر می برد ولی حمل ان سخت است.

انواع چادر بر حسب ساختمان
۱. چادر تونلی ۲. چادر گنبدی ازاد ۳. چادر گنبدی چادر تونلی

چادر تونلی: این چادرها دو یا سه حلقه ای و معمولا یه حالت ازاد نمی ایستند و فرم خاصی دارند و برای محافظت از باد مناسب هستند.

چادر گنبدی ازاد: این چادرها با استفاده از دو تیرک ضربدری به عنوان قاب ان زده می شود و نسبت به چادر گنبدی کمتر محکم تر است.

چادر گنبدی: این چادر ها به شکل ازاد به چند تیرک که در بالای ان قرار گرفته اند متصل است. و در مقابل باد به راحتی بلند میشود که باید با ریسمان بست و این چادر ها معمولا به شکل شش گوش یا دایره هستند.

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *