صفحه اصلی / ابزارالات کاربردی / اصول و مبانی کوهنوردی سنتی یا همان سنگ نوردی TRAD

اصول و مبانی کوهنوردی سنتی یا همان سنگ نوردی TRAD

اصول و مبانی کوهنوردی سنتی یا همان سنگ نوردی TRADReviewed by Esmail.ae on Feb 13Rating:

کوهنوردی سنتی یا همان TRAD شامل اصطلاحاتی است که از ابتدا تا کنون در مورد کوهنوردی بکار برده می شود. زمان های قدیم، کوهنوردی به عنوان ورزش محسوب نمی شد اما از زمانی که از آن برای صعود به ارتفاعات بالا استفاده شد بصورت یک ورزش محبوب شهرت یافت.

در این مقاله به مقایسه اصول اولیه سنگ نوردی سنتی TRAD با ورزش کوهنوردی می پردازیم.

سنگ نوردی سنتی چیست؟

کوهنوردی سنتی یا همان Trad تا همین اواخر نیز به عنوان فعالیتی محبوب شناخته می شد. به این ترتیب که تا سال ۱۹۸۰ میلادی این روش کوهنوردی به عنوان ساده ترین روش برای صعود به ارتفاعات به شمار می رفت. تنها زمانی نام آن به فراموشی سپرده شد که ورزش کوهنوردی به عنوان بهترین سبک صعود به ارتفاعات شناخته شد.

Trad چه تفاوتی با سایر ورزش های کوهنوردی دارد؟

-در ساده ترین روش ها، ورزش کوهنوردی تقریبا تمرکز کامل روی مبارزه فیزیکی برای صعود به ارتفاعات را شامل می شود در صورتی که صعود به روش Trad شامل یک بازی روانی است.

-سنگ نوردی سنتی شامل صعود به روش قرار دادن پیچ و مهره در مسیر صعود می باشد و همچنین استفاده از کفش های ترمزدار و تجهیزات نگهدارنده فرد در ارتفاع می باشد.

-در کوهنوردی سنتی با تمرین مسیریابی صعود صورت می گیرد در حالی که در صعودهای ورزشی به روش های دیگر، با قرار دادن پیچ و مهره تا یک مسیر خاص اینکار انجام می شود.

-سنگ نوردی سنتی نیاز به دانش فنی بالارفتن از ارتفاعات و سنگ نیاز دارد اما در سایز ورزش های کوهنوردی نیاز به اندکی دانش فنی از تجهیزات ضروری می باشد.

-برخلاف تصور کوهنوردان همیشه تلاش برای یک حرکت سخت باعث سقوط نمی شود بلکه باید مراقب دور زدن در پیچ ها باشند که خطری آنها را تهدید نکند.

-صعود به روش سنگ نوردی یا صخره نوردی TRAD روی سنگ های غیرواقعی بصورتی انجام می شود که در آنها پیچ و مهره ها بطور پیش فرض وجود دارد. تمرینات ورزش کوهنوردی بطور منظم در یک باشگاه صورت می گیرد در صورتی که اغلب در فضای باز نیز به خوبی انجام می شود.

 

عصای کوهنوردی کمپسور

حفاظت

در سنگ نوردی به روش Trad مهمترین نکته حفاظت است. حفاظت به دو نوع تقسیم می شود: یکی نوع فعال (که در این نوع تجهیزات پیچ و مهره متحرک هستند) و دیگری نوع غیرفعال (که در این نوع تجهیزات پیچ و مهره غیرمتحرک هستند).

کفش های ترمزدار یا همان کفش های عاج دار، پیچ و مهره، و یا چکش از مواردی هستند که در سنگ نوردی کاربرد دارند اما منسوخ شده اند. امروزه “تجهیزات نگهدارنده” اصولی ترین روش برای فعالان کوهنوردی می باشد. “فرند” نام برند اصلی طرفداران فعال کوهنوردی است. “فرند” نام تجاری متعلق به کشور (وحشی) است.

تجهیزات غیرفعال و غیرقابل حرکت کوهنوردی

تجهیزات مورد نظر شامل کفش های عاج دار و وسیله ای مخروطی شکل فلزی که معمولا روی یک سیم عمل میکند و در شکاف پشت سنگ گیرد کرده و باعث صعود فرد می شود. این وسیله بصورت گرد یا پیچ خورده یا لغزنده می باشد که شکاف پشت سنگ وصل می شود.

نوع فعال و قابل حرکت تجهیزات کوهنوردی

تجهیزات نگهدارنده فنری که دارای ۳ یا ۴ منحنی هستند که جلوی آن به سمت داخل دستگاه کشیده شده است و ماشه دستگاه را نگه میدارد سپس منحنی به سمت ماشه هدایت می شود.

توسط این فنر پیچ و مهره ها نگه داشته می شود و آنچه باعث صعود ورزشکار می شود انقباض و انبساط بین این حفاظ ها و شوک قابل توجهی است که هنگام حرکت تولید می شود.

نوع دیگری از دنده ها

کوهنوردی که بصورت سنتی صعود می کند باید زنجیر و کارابین را به هر قطعه از حفاظ ضمیمه کند تا طناب حفظ شده و صعود انجام پذیرد. این به این معنی است که کوهنورد در حال حمل یک مجموعه کامل از تجهیزات، مانند سلنجس و کارابین، به علاوه دنده ها برای ایجاد یک لنگر آماده در بالای زمین است.
کوهنوردان به روش سنتی  TRADو هم تیمی های آنها باید از بین این تجهیزات یکی را برگزینند تا تجهیزات صعود برای همه آنها عمل کند. لذا قبل از صعود، تجهیزات خود را بطور کامل بررسی کنید تا از وجود تمام تجهیزات مطمئن شوید.

ابتدا اصول کلی صخره نوردی و چگونگی تناسب برقرار کردن بین تجهیزات کوهنوردی را بررسی کرده و به ویژگی های مختلف سنگ توجه نمایید. بعد از آن نیز، به بررسی انواع قطعات و همچنین تجهیزات فنری نگهدارنده، که ساده ترین راه برای وصل شدن کوهنورد به سنگ است نیز توجه و اطلاعات لازم را کسب کنید.

آویزان شدن از سنگ با ۳ انگشت و زمانی که پای شما ۶۰ فوت بالاتر از زمین است بهترین زمان برای کشمکش و بالا کشیدن خود می و زدن چنگک در سنگ می باشد.

منبع : REI

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *