صفحه اصلی / ابزارالات کاربردی / مبانی کوهنوردی داخل سالن ها (باشگاه ها)

مبانی کوهنوردی داخل سالن ها (باشگاه ها)

مبانی کوهنوردی داخل سالن ها (باشگاه ها)Reviewed by Esmail.ae on Feb 13Rating:

اگر علاقه مند به یادگیری و چگونگی صعود به ارتفاعات هستید بهترین راه اینست قدرت کوهنوردی و مهارت های خاص آن را با پیوستن به یک باشگاه ورزشی کوهنوردی کسب کنید.

دو منبع بسیار خوب برای پیدا کردن یک باشگاه ورزشی مناسب پیش رو دارید، یکی دنبال کردن مقالات ما در زمینه صعود و کوهنوردی می باشد و دیگری مطالعه مجلات بدنسازی و کوهنوردی.

کلاس های آموزشی زیادی در دسترس شما وجود دارد، تفاوت سالن ها از لحاظ قیمت و هزینه و همچنین ارتفاع و پیچیدگی های دیوار صعود آنهاست که نقش مهمی در آموزش شما دارند. بعضی از باشگاهها امکانات دیوارهای کوتاه با عنوان بولدرینگ را ارائه می دهند صعود مسیرهای بسیار کوتاه (تا ۱۵ حرکت) ولی با تکنیک و مهارت می باشد. برخی باشگاههای ورزشی نیز دیوارهای معابد معماری را ارائه می دهند که امکانات ورزشی اعم از : اتاق وزن، سالن غذاخوری های سرپایی و بخش مراقبت از کودکان را دارا می باشد.

گزینه های دیگر شامل دیوار نوردی و وجود قله های مصنوعی در پارک ها و دیگر فضاهای باز می باشد. البته استفاده از این گزینه ها فقط در شرایط آب و هوایی مناسب امکان پذیر است لذا بهترین گرینه ای که اکثریت ترجیح می دهند استفاده کنند همان آموزش کوهنوردی در باشگاه ها و سالن های سرپوشیده است.

بولدرینگ یا مسیرهای بسیار کوتاه

مبانی کوهنوردی داخل سالن ها (باشگاه ها)

بولدرینگ مسیرهای کوتاه و نزدیک به زمین هستند که نیاز به طناب و مهارت خاصی ندارند بلکه از تشک‌های مخصوص استفاده می‌شود. تشک سقوط مانند یک محافظ زیر شما عمل می کند. برخی سالن های ورزشی نیاز به پروژکتوری دارند که فضا را روشن کند تا از زخمی شدن سر و گردن فرد سقوط کننده جلوگیری شود.

بولدرینگ یک راه بسیار عالی برای کسب مهارت کوهنوردی می باشد زیرا توسط آن می توانید از قدرت تمرکز و تعادل خود استفاده کنید تا خود را روی دیوار نگه دارید. علاوه بر آن ساده ترین روشی است که کوهنوردان مبتدی می توانند بدور از مسیرهای مشکل به تمرین بپردازند.

کوهنوردی با طناب

این روش برای یک کوهنورد تازه کار که به تازگی وارد دنیای کسب مهارت کوهنوردی شده بسیار مناسب است. در این روش طناب وسیله ای امن است که شما را در امر صعود به ارتفاع یاری می رساند. یک سر طناب را شبیه کراوات تنظیم می شود و و در انتهای آن یک قلاب وصل می شود تا توسط آن از سقوط شما جلوگیری شود. وقتی قلاب ها به گیره ها و پیچ و مهره های روی سنگ ها گیر می کند کوهنورد می تواند براحتی بالا رود.

از لوازم کوهنوردی موجود در فروشگاه اینترنتی کمپ کالا حتما دیدن فرمایید.

کوهنوردی بصورت تیمی

وقتی شما به یک کوهنورد ماهر در صعود با طناب تبدیل شدید گام بعدی صعود بصورت تیمی است. در صعود به روش تیمی شما یک سر طناب را که به شکل کراوات می باشد به داخل پیچ و مهره های روی دیوار سالن ورزشی چفت می کنید و بالا می روید در این روش شما یک هم تیمی جهت حمایت نیز دارید که همگی بصورت گروهی صعود می نمایید.
کوهنوردی داخل سالن ورزشی کاملا شبیه کوهنوردی در فضای باز کوه می باشد لذا این تمرین خوبی است جهت شبیه سازی با نوع واقعی آن در فضای باز.

در کوهنوردی به صورت تیمی اگر شما لغزش یا عدم تعادل پیدا کنید یک سقوط کوتاه تا نقطه برش قبلی خواهید داشت نه اینکه بطور کامل سقوط کنید. اما اگر این لغزش ها تعداد بیشتری شود سقوط شما به نقطه برش دورتری خواهد بود.

مهمترین نکات کوهنوردی در اولین صعود

-هدف اصلی شما باید صعود به ارتفاعی بالاتر از زمین باشد. هدف کلی شما باید این باشد که بر هرگونه لغزش و عدم تعادل غلبه کنید تا لذت این موفقیت در صعود به ارتفاع را به عنوان موفقیت و پیشرفت خود بدانید.

-به یاد داشته باشید که پاهای شما قوی تر از هرگونه سلاحی است برای کسب موفقیت پاهای خود را طوری قرار دهید که از ایجاد هرگونه اصطکاک و کندی جلوگیری شود.

-زمان را تنظیم کنید و با توجه به زمان، تمام کارهایی که منجر به موفقیت تان خواهد شد بکار گیرید تا زودتر به موفقیت برسید.

-برای یادگیری تکنیک های بهتر و مناسب تر می توانید به سازمان کوهنوردان مراجعه کنید اما انتظار نداریم تمامی تکنیک ها را بیاموزید و از ابتدا بصورت حرفه ای عمل کنید.

-زمانیکه فعالیت در رشته کوهنوردی را شروع کردید یادتان باشد همیشه یک مربی خود و یک راهنمای خوب و مناسب برای خود انتخاب کنید تا در مسیر رسیدن به موفقیت شما را یاری کند.

مشکلات مسیر در سالن های ورزشی

مبانی کوهنوردی داخل سالن ها (باشگاه ها)

 

مقیاس مسیر در سالن های ورزشی به روش سیستم دهدهی معروف به یوسمیتی محاسبه می شود که با اندازه های ۵.۰ الی ۵.۱۵ می باشد. این سیستم مقیاس بندی بصورت دستی در اندازه محدوده های ۵.۰ الی ۵.۵ محاسبه می شود. بسته به نوع توان و راحتی شما این مقیاس ها تغییر می کند. به عنوان مثال برای افراد تازه کار مقیاس از ۵.۳ الی ۵.۵ شروع می شود.

در رشته های کوهنوردی بولدرینگ مقیاس مبتدی با عنوان VB و با فاکتورهای V0 الی V16 در ورزشگاه ها تخمین زده می شود.

منبع : REI

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *