صفحه اصلی / ابزارالات کاربردی / تفاوت بین لیزر و چراغ قوه

تفاوت بین لیزر و چراغ قوه

تفاوت بین لیزر و چراغ قوهReviewed by Esmail.ae on Feb 16Rating:

چراغ قوه یکی از منابع نور الکتریکی می باشد. منبع نور چراغ قوه، لامپ یا یک LED است. کار اصلی چراغ قوه اینست که انرژی الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می کند. چراغ قوه می تواند دستی یا نصب شده روی یک پلت فرم باشد. اما طرز کار لیزرها به این صورت است که نور از لیزر (با تقویت نور توسط گسیل القایی تابش)، یا اینکه توسط الکترونهای فعال شده بوجود می آید. وقتی که الکترونها به حالت اولیه بازمیگردند و توسط ضربۀ یک فوتون، منتشر می شوند در این مرحله فوتون، به فرکانس تبدیل شده و نور ایجاد می شود.

این پدیده گسیل القایی نامیده می شود. همانطور که این فوتون ها در محیط لیزری به جلو و عقب منعکس می شوند، بارها و بارها دامنه خود را افزایش می دهند. تمام این نتایج در یک پرتو متمرکز است که قادر به پراکنده شدن به مسیرهای دور نیز هم هست. تفاوت بین لیزر و چراغ قوه از لحاظ انسجام، فاز، رنگ و مسافت طی شده در این مقاله بررسی می شود.

چراغ قوه با انتشار انرژی، خود به خود نور ساطع می کند. به این معنی که انتشار نور در چراغ قوه وابسته به الکترون است. الکترون نیز به طور تصادفی فوتون منتشر می کند برای بازگشت به حالت اولیه. یک فوتون بر خلاف لیزر به سرعت الکترون منتشر می کند. لذا لیزر در این حالت توسط گسیل القایی، تولید نور می کند. در این روش، الکترون به حالت انرژی قوی تری تبدیل شده و توسط تداخل فوتون به حالت اولیه بازمیگردد. از این رو فوتون تحریک به انتشار می شود.

همچنین بخوانید : چراغ قوه و انواع مختلف آن

در یک چراغ قوه، فوتون ها از لحاظ فاز با یکدیگر هماهنگ نیستند. فوتون ها برای حالت انتشار در هر مرحله، درهم و برهم است. ولیکن در لیزر، فوتون ها از لحاظ فاز با یکدیگر هماهنگ هستند. لیزر برای انتشار تحریک شده. و فوتون ساطع شده در هر مرحله وارد فاز تحریک می شود. هنگامی که فوتون ها به حالت گرافیکی به عنوان یک موج نشان داده می شوند، در مبدا با همان زاویه منتشر می شود. از این رو لازم است فوتون ها در فاز با هم یکی باشند. اگر آنها فوتون ها زاویه نداشته باشند، باید در فاز با هم هماهنگ باشند. لذا وقتی تمام فوتون ها در یک پرتو نور با یکدیگر هم فاز باشند، نور تولید می شود آن هم یک نور منسجم. این نور مخصوص یک چراغ قوه است و نور ناموزون نامیده می شود.

نور چراغ قوه محدوده طولانی را روشن نمی کند. دلیل آن اینست که نور چراغ قوه متمرکز و واگرا است یعنی پرتوهایی هستند که از یکدیگر دور می‌شوند و هرگز به یکدیگر نمی‌رسند. مسافت ماندگاری پرتو چراغ قوه بستگی به اندازه چراغ قوه و باتری استفاده شده در آن دارد. اما نور لیزر، می تواند مسافت طولانی را روشن کرده و پوشش دهد. هر نور لیزری را حتی به کره ماه نیز می توان مخابره کرد. نورهای لیزری می توانند به مسافتهای طولانی به عنوان نوری منسجم و همگرا گسترش پیدا کنند.

تفاوت نهایی بین لیزر و چراغ قوه “رنگ” آنها می باشد.

چراغ قوه می تواند رنگ های مختلفی نمایش دهد. اگر پرتو چراغ قوه از طریق یک منشور منتشر شود، آن را به هفت رنگ تبدیل کرده و به نورهای مرئی تقسیم می کند. اکثراً لیزرها تک رنگ هستند، به این معنی که می توانند فقط یک رنگ را نمایش دهند. این رنگ بستگی به محیط لیزر دارد. لیزر می تواند رنگی مانند قرمز، صورتی، بنفش، آبی و نیز سفید منشر کند. رنگ لیزر هر چه باشد، می تواند به رنگ های دیگر تقسیم شود.

منبع : YOEXPERT

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *